We schetsen een situatie waar veel bedrijven zich mee kunnen identificeren. Je bent actief in de zakelijke markt en relaties kopen producten en/of diensten bij je in. Wanneer de vraag van de klant steeds groter wordt kun je een aantal dingen doen. Optie 1 is om geen nieuwe klanten meer aan te nemen. Wat natuurlijk niet goed is voor je reputatie en voor de groei van je bedrijf. Optie 2 is dat je meer mensen kunt aannemen. Dat zorgt voor meer kosten en geregel. Optie 3 is dat je door een erkend IT-bedrijf een dealerportaal kunt laten bouwen en implementeren. Waarom het dealerportaal onmisbaar is, leggen we uit in onze blog.
Dealerportaal is een kostenbesparende oplossing
Het doel van het dealerportaal is dat je een aantal zaken automatiseert. Daarom heb je ook geen extra handjes nodig om je klanten te kunnen faciliteren. Ze kunnen in hun eigen omgeving inloggen en een hoop zaken zelf regelen. Ze kunnen bijvoorbeeld hun bestellingen plaatsen. Tegen de inkoopprijzen die je met ze hebt afgesproken en die ook in het systeem zijn vastgelegd. Ze kunnen ook openstaande bestellingen raadplegen en desgewenst aanpassen. Of ze kunnen ook facturen opvragen. Het is zelfs mogelijk om lange termijn afspraken vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan jaarafspraken die je met je partner hebt gemaakt.
De kostenbesparing zit niet alleen in het feit dat je met een kleiner team meer werk kunt verzetten, maar je personeel kan zich ook bezighouden met andere zaken om de business te laten groeien. De tijd die ze normaliter kwijt zijn aan discussies over kortingen, het nakijken van bestellingen en het invoeren van orders, kan nu besteed worden aan andere zaken, zoals het onderhouden van contacten, het opvolgen van offertes en aan acquisitie. De tijd die er is wordt dus veel beter besteed.
Service naar je partner
Een dealerportaal is niet alleen een kostenbesparende oplossing, maar ook een service aan je zakenrelaties. Door het dealerportaal ben je 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en gaat de business door. Zelfs wanneer je kantoor gesloten is. Ook je partners kunnen veel tijd besparen, omdat ze niet meer hoeven te bellen voor een offerte, te onderhandelen over de prijs of om een factuur op te vragen als de administratie incompleet is. Ze kunnen inloggen en een hoop zaken zelf regelen waardoor ze ook veel sneller hun business kunnen doen. En dat is natuurlijk een service van een enorme waarde.
Systemen koppelen aan een dealerportaal
Met een dealerportaal van Hybrit.nl kun je ook systemen aan elkaar koppelen. Zo kunnen je partners bijvoorbeeld direct zien of een product op voorraad is wanneer je het portaal koppelt aan het voorraadsysteem. Je kunt een portaal ook koppelen aan het facturatiesysteem, zodat van iedere bestelling direct en volledig geautomatiseerd een factuur wordt opgesteld en naar je partner wordt verstuurd. Deze koppelingen zijn vaak realtime en worden door een API-koppeling tot stand gebracht. Dat zorgt er feitelijk voor dat je continu in verbinding staat met je klant.